<h1>Vannkjolere og kaffeautomater til kontoret</h1>
Eden Våre produkterVår ServiceKampanjerEnergi på jobbOm ossBestill Online

Home Energi på jobb Velvære på jobb Din velvære Ergonomisk arbeidsmiljø


Ergonomisk arbeidsmiljø



En godt utformet arbeidsplass er en viktig del av velværen på jobb. Noen enkle tiltak kan bety store forskjeller.

Hvis du er en av dem som sitter mange timer krumbøyd foran datamaskintastaturet, er en ergonomisk arbeidsplass en viktig sak for deg. Å sitte ved en pult hele dagen belaster rygg, nakke og skuldre. En riktig innredet arbeidsplass er nøkkelen til forebyggelse av muskel- og skjelettskader. Her er noen enkle råd om hvordan du kan bedre ergonomien på arbeidsplassen ditt:

Innstilling av stolen



En stol som er riktig tilpasset gir deg riktig kroppsholdning som hjelper til med å redusere spenningen i ryggen. Ta deg tid og reguler stolen i forhold til høyden din.
  • Reguler korsryggstøtten og puten – slik at du har det bekvemt.
  • Ryggvinkelen skal være omtrent 90o
  • Setehøyden og setevinkelen skal være regulert i forhold til skrivebordshøyden og beinlengden - skrivebordet skal være i midjehøyde, knærne skal være parallelle med hoftene, og føttene dine skal være komfortable på gulvet.

Innstilling av arbeidsstasjonen

  • Artikler du bruker ofte skal være lett synlige og i 45o omkrets for å minimalisere vridde ryggstillinger. De skal ligge innen armlengde, slik at det ikke finnes noe behov for at du må reise deg fra stolen.
  • Still inn skjermen direkte foran deg, omtrent en armlengde fra øynene.
  • Plasser PC-skjermen slik at den øverste kanten av skjermen er i øyehøyde eller litt lavere, slik at du ser litt ned på arbeidet ditt.
  • Plasser tastaturet direkte foran skjermen. Hvis du plasserer tastaturet på siden, vil øynene fokusere på forskjellig avstand og det er anstrengende.
  • Legg dokumenter på dokumentholderen ved siden av skjermen i den samme høyden, vinkelen og avstanden som skjermen for å unngå at øynene dine stadig må justere seg på nytt.

Innstilling av dataskjermen



Still inn lysstyrken på skjermen:
  • Sørg for at du alltid holder skjermen ren og uten støv.
  • Forstørr bilder eller dokumenter på skjermen slik at de er lette å lese.
  • Hvis mulig, plasser skjermen på din arbeidsstasjon slik at du unngår lysreflekser fra belysning og vinduer.
  • For å teste mot skarpt lys, sett deg ved skrivebordet med skjermen slått av. Slik kan du se alle lysreflekser og bilder som du vanligvis ikke kan se når skjermen står på. Juster kilden av skarpt lys hvis det er mulig, eller flytt skjermen til en passende stilling. Det hjelper å rette skjermen litt ned.

Reduser belastningen på øynene



Belastning på øynene er ofte et tegn på at du jobber ved datamaskinen i stor utstrekning. Det kan manifestere seg på forskjellige måter: øynene virker ømme, trette, tørre eller irriterte, uklart eller dobbelt syn, hodepine, vond og øm nakke, vansker med å skifte fokus fra skjermen til dokumenter på papir, eller økt overfølsomhet for lys.

For at øynene skal få en velfortjent pause skal du følge dette enkle rådet:
  • Hvil ofte øynene under arbeidsdagen ved å lukke dem i 5 sekunder. I løpet av dagen, bør du hvile øynene på noe helt annet enn skjermen en liten stund.
  • Gi øynene en 5 minutters pause bort fra skjermen minst en gang i timen – reis deg, beveg deg eller gjør noen ikke PC-relaterte oppgaver.
  • Du bør bevisst blunke mer – mange blunker mindre når de jobber ved datamaskinen, noe som fører til tørrhet i øynene. Det å blunke hjelper til med å fukte øynene.
Ditt velvære
SPØR OM MER INFORMASJON


Ring oss på

800 80 333


Eller klikk her for å sende
din kontaktinformasjon
og vi vil kontakte deg så snart
som mulig!
Kontaktskjema



Vannkjølere av høy <br />     kvalitet Vannkjølere av høy
     kvalitet

Miljøansvar Miljøansvar
Prøv kildevannskjøleren
gratis i to uker!


       Våre produkter
       Vår Service
       Kampanjer
       Energi på jobb
       Om oss
     Kontakt oss
  • 800 80 333
  • Kontakt oss!
  • Eden Springs (Norway) AS
    Professor Birkelandsvei 27B
    1081 Oslo