Dehydrering: Fakta

SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE

Hold deg oppfrisket med et glass kaldt vann!

Kroppen vår består av mer enn to tredjedeler vann. Vann bidrar til å myke opp ledd og øyne, gir bedre fordøyelse og fjerner avfallsstoffer og toksiner, dette i tillegg til å holde huden frisk. 

Tidlige faresignaler på dehydrering:

  • tørste og svimmelhet
  • tør munn
  • tretthet
  • mørkegul urin som lukter stramt
  • tisser mindre enn vanlig

Det er godt kjent hvor farlig og potensielt livstruende alvorlig dehydrering kan være, men hva gjør mild dehydrering med oss?

Ifølge forskere er tørstfølelsen som vi alle opplever, ofte en indikasjon på at vi allerede er dehydrert. Faktum er at en nye undersøkelse viser at selv ved lettere dehydrering, påvirkes humøret og konsentrasjonsevnen vår. Følelse av tørst, tretthet og irritasjon er svake advarsler fra kroppen om at det er på tide å få i seg væske, slik at vi kan forhindre forverrede symptomer som hodepine og svimmelhet.

Voksne bør prøve å drikke minst seks til åtte glass vann om dagen for å holde et balansert væskenivå. Dersom man trener, så trenger man mer vann. Under stressende arbeidsdager så kan det være fort gjort å glemme noe så enkelt som å drikke et glass vann. 

Vi skylder ofte tretthet, hodepine og dårligere konsentrasjon på en stressende arbeidssituasjon, men det vi først og fremst burde gjøre er å gå til vannkjøleren, og gi våre hardtarbeidende hjerner og kropper den mest livsopprettholdende substansen vi har, nemlig vann!

Så neste gang du begynner å kjenne faresignalene på dehydrering – da vet du hva du skal gjøre!

Vi hos Eden har et stort utvalg av vannkjølere som passer til alle typer behov – klikk her 

Vann og velvære
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE