Stressmestring

Stressmestring

Å balansere mellom karriere og privatliv kan være en betydelig stresskilde. Noen enkle teknikker kan være med å bedre velværet og livskvaliteten. 

Er du mer på jobben enn hjemme? På dagens globale arbeidsplass med avanserte kommunikasjonsmuligheter kan folk nå utføre arbeidet omtrent alle steder – hjemmefra, fra bilen, selv når de har ferie. Takket være teknologi som mobiler, bærbare PC-er og videokonferanser, arbeider mange lengre enn de er vant til, og grensen mellom jobb og privatliv har blitt uklar. Men hvis arbeids- og privatlivet er i ubalanse, kan stressnivået ditt skyte i været.
 
Mas på jobben og hjemme kan øke stressnivået og føre til spente og stramme muskler. Skjelende øyne, krumme skuldre, stram kjeve, ryggsmerter kan alle sammen være stressymptomer. Her er noen gode råd om hvordan du kan bekjempe stressrelaterte muskelsmerter når du er på jobb:
 
1. Stram kjeve eller skjæring av tenner
Åpne munnen så mye som mulig og strekk kjevemusklene dine, ta en liten pause, og lukk munnen igjen. Gjenta 3 ganger.
2. Skjeling
Ha fokus på en gjenstand på avstand i 10 sekunder og løs opp alle ansiktsmusklene.
3. Stivhet i skuldrene
Løft skuldrene mot ørene, ta en liten pause, rull skuldrene bakover og senk dem ned mot gulvet. Gjenta 3 ganger.
4. Dype rynker i pannen
Løs opp alle ansiktsmusklene, lukk øynene og forestill deg at ansiktet smelter ned på gulvet.
 
Det er ikke lett å balansere mellom kravene til karrieren og privatlivet. For de fleste er det en evig utfordring. Her er noen ekspertråd om hvordan man holder balansen:
 
1. Beskytt fridagen din
Prøv å sette tidsrammer for rutinemessige arbeidsoppgaver i løpet av ukedagene, slik at fridagene dine blir mer avslappende. For eksempel: vask litt hver dag istedenfor å spare alt dette til fridagen din. Dette vil gi deg mer tid til det du er glad i å gjøre.
2. Før dagbok
Skriv ned alt du gjør på en uke, deriblant både arbeidsrelaterte og ikke-arbeidsrelaterte oppgaver. Etter at du ser mønsteret, bestem hva som må endres. Fjern eller deleger de oppgavene du ikke liker, eller de som ikke prioriteres.
3. Administrer tiden
Organiser for eksempel husholdningsoppgavene på en effektiv måte, for eksempel: Ta én klesvask hver dag istedenfor å samle det opp til fridagen din.
4. Ha det morro!
Få litt ekstra tid hver dag til noe du liker, til å lese, høre på musikk, eller utøve din yndlingssport eller dyrke din hobby. Dette vil hjelpe deg med å slappe av etter en hektisk dag.
5. Få nok søvn
Det er ingenting som virker så stressende og som er så potensielt farlig som å jobbe i stor utstrekning når du har fått for lite søvn. Din produktivitet blir påvirket, og du kan også gjøre en feil som kan koste mye. Da må du kanskje jobbe enda flere timer for å kompensere for feilene.
6. Kommuniser klart
Eliminer tidkrevende og frustrerende misforståelser ved å kommunisere klart. Still spørsmål, gjør notater, skriv ned lister, etc., for å være mer organisert. Dette vil spare tid på lang sikt.
7. Avsett én kveld i uken til atspredelser
Koble ut telefonen, skru av datamaskin og TV, og finn ut hvilke aktiviteter du kan gjøre sammen med familie og venner. Du forynges hvis du finner tid til de menneskene og aktivitetene du liker.
8. Styrk støttesystemet
I stresstider kan det ofte hjelpe kun ved å snakke om det med et betrodd familiemedlem, en venn eller arbeidskamerat. Det kan òg være du bør vurdere profesjonell hjelp som lege, psykolog eller en advokat.
 
Velvære på jobb