Vann og fysiske prestasjoner

Vann og fysiske prestasjoner
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE
Studier viser at hvis kroppen dehydreres med så lite som 1-2 %, svekkes den fysiske prestasjonsevnen, energien suges ut og du føler deg trett. Med 2 % dehydrering faller det fysiske ytelsesnivået med 5-10 %, med mer enn 4 % dehydrering faller det fysiske ytelsesnivået med 20-40 %. For å unngå fall i din fysiske og kognitive ytelse, må du huske på hvor viktig det er å drikke vann hele dagen. 
 
Noen foreslåtte retningslinjer er:
  • Drikk 2-3 kopper to timer før du skal være aktiv.
  • Drikk 1-2 kopper 10-20 minutter før du skal være aktiv.
  • Drikk 1-3 kopper hvert 15. minutt mens du er aktiv.
  • Drikk to eller flere kopper innen 1-2 timer etter at du har vært aktiv.
  • Fortsett å drikke væsker etter at du har trent og til urinen er klar.
  • Kjølig vann er best (10-15°); kroppen tar opp kjølig vann raskere enn varme væsker.
  • Vanlig vann er best. Sukker og elektrolytter i andre drikkevarer kan bremse opp uttommingen fra magen.
Vann og velvære
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE