Vann bidrar til å redusere faren for kroniske sykdommer

Vann bidrar til å redusere faren for kroniske sykdommer

Går man ut fra at kroppen består av mer enn 70 % vann, er det ikke underlig at vannforbruket vårt har en dyptgripende innvirkning på helsen vår. Kroppen mister væske hver dag, og dette må erstattes med gjennomsnittlig 2,9 liter væske for menn og 2,2 liter væske for kvinner. Studier har vist at personer som ikke inntar en adekvat vannmengde, har større risiko for å pådra seg visse kroniske sykdommer. 

Les mer

Hvorfor er vann så viktig?

Hvorfor er vann så viktig?

Siden kroppen stadig mister vann – 2,5 til 3 liter om dagen – via de vanlige kroppsfunksjonene, må dette vannet erstattes for at kroppen skal holde seg frisk. Det ironiske er at tørsten først kommer etter at kroppen begynner å bli dehydrert. Derfor er det svært viktig å drikke vann ofte, uten å vente på å bli tørst. Når du begynner å bli tørst, er kroppen allerede dehydrert med 0,8 % til 2 % av kroppsvekten.  

Her er bare noen få av de mange, viktige rollene vann spiller for at kroppen skal fungere: 

Les mer

Møt meg ved vannkjøleren

Møt meg ved vannkjøleren

Å drikke tilstrekkelig med vann er viktig for helsen, og det bevarer den gode yteevnen på jobben. Vannkjølere er en av de enkleste og mest kostnadseffektive metodene for å sikre at de ansatte har tilgang til det vannet de trenger. For å få optimal nytte av kjøleren er det to alternativer når det gjelder å finne den rette plassen å sette den opp. 

Les mer

Vann og fysiske prestasjoner

Vann og fysiske prestasjoner
Studier viser at hvis kroppen dehydreres med så lite som 1-2 %, svekkes den fysiske prestasjonsevnen, energien suges ut og du føler deg trett. Med 2 % dehydrering faller det fysiske ytelsesnivået med 5-10 %, med mer enn 4 % dehydrering faller det fysiske ytelsesnivået med 20-40 %. For å unngå fall i din fysiske og kognitive ytelse, må du huske på hvor viktig det er å drikke vann hele dagen. 
 
Noen foreslåtte retningslinjer er:
  • Drikk 2-3 kopper to timer før du skal være aktiv.
Les mer

Vann og mental ytelse

Vann og mental ytelse

For å være effektiv og produktiv på jobben er det åpenbart at en må sette fokus på hva en gjør. Vann er et av de viktigste hjelpeverktøyene du har. Menneskehjernen består av mer enn 85 % vann. Hvis du ikke har fått i deg tilstrekkelig med vann, merker hjernen virkningene med hodepine, dårlig konsentrasjon og redusert korttidsminne. Også evnen til å regne og hastigheten i de psykomotoriske evnene kan bli svekket. Dette skyldes at dehydreringen medfører at energiproduksjonsnivået i hjernen reduseres. 

Les mer

Vann og den alminnelige forkjølelsen

Vann og den alminnelige forkjølelsen

Så er det den tiden på året igjen: Årstiden med forkjølelser, hosting og influensa. De fleste voksne får trolig i gjennomsnitt noe av dette fire dager i året og barn enda oftere. Bare tenk på den årlige, økonomiske belastningen på grunn av tapte arbeidsdager – rundt tre milliarder euro! Og det er ikke noe vi kan gjøre med det. Eller, er det? 

Les mer

5 tips for å huske å drikke vann i sommer

5 tips for å huske å drikke vann i sommer

Det er bare noen få som husker å drikke nok vann på arbeidsplassen. Særlig i sommervarmen øker betydningen av å tenke på tilførsel av væske, for når vi svetter, trenger kroppen vår mer vann. En god tommelfingerregel er å drikke 1,5–2 l vann daglig.

Har du vanskelig for å konsentrere deg på jobben? Det kan komme av at du ikke har husket å drikke nok vann. Nedenfor finner du fem enkle tips for å huske å drikke vann

1. Gjør vannet ditt mer spennende.

Les mer

Dehydrering: Fakta

Hold deg oppfrisket med et glass kaldt vann!

Kroppen vår består av mer enn to tredjedeler vann. Vann bidrar til å myke opp ledd og øyne, gir bedre fordøyelse og fjerner avfallsstoffer og toksiner, dette i tillegg til å holde huden frisk. 

Tidlige faresignaler på dehydrering:

Les mer

Er du blitt lei av ”det gamle vanlige ” vannet?

Er du blitt lei av ”det gamle vanlige ” vannet?

Av og til kan man bli lei av å drikke vanlig vann – hvorfor ikke prøve å gi vannet en liten twist i sommer? Frys inn isbiter med ferske bær, frukt eller krydder og bruk dem i vannglasset ditt eller hvorfor ikke prøve å smaksette vannet for å pigge opp arbeidsdagen og gi deg litt ekstra energi?

Følg de fire enkle stegene i bildet under og du får sommerens kanskje beste glass vann!

Les mer

Dette kan skje hvis du drikker for lite vann på jobben

Dette kan skje hvis du drikker for lite vann på jobben

Tinningen slår, halsen og leppene kjennes tørre og kollegaens stemme høres mer og mer irriterende. Kjenner du deg igjen? Det som du og mange andre opplever er tidlige tegn på uttørking, noe du enkelt kan motvirke – ved å drikke et par ekstra glass vann. Lett tilgjengelig vann på arbeidsplassen kan hjelpe deg på veien.

Les mer