Dette kan skje hvis du drikker for lite vann på jobben

Dette kan skje hvis du drikker for lite vann på jobben
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE

Tinningen slår, halsen og leppene kjennes tørre og kollegaens stemme høres mer og mer irriterende. Kjenner du deg igjen? Det som du og mange andre opplever er tidlige tegn på uttørking, noe du enkelt kan motvirke – ved å drikke et par ekstra glass vann. Lett tilgjengelig vann på arbeidsplassen kan hjelpe deg på veien.

Gjennom en hektisk arbeidsdag er det lett å hoppe over lunchen eller kaffepausen for et raskt mellommåltid ved skrivebordet, noe som ofte fører til en lang ettermiddag når trøttheten begynner å gjøre seg gjeldende. Mange takler energidippen med noe søtt – men et par glass vann kan gi en både bedre og mer langsiktig energiboost.

Viktig å fylle på

Et voksent menneske består av drøyt 60 prosent vann og en vanlig dag konsumerer kroppen din omlag tre liter vann av seg selv – av og til mer, hvis du anstrenger deg med mosjon, høy konsentrasjon eller annen aktivitet. Uansett om du sitter ved et skrivebord eller er ute og beveger deg om dagene gjør kroppen altså av med en stor mengde væske – og om ikke depotene fylles på i samme takt risikerer du å avslutte dagen med dundrende hodepine, ørhet eller muskelkrampe.

Vi får omlag halvparten av den væsken som kroppen behøver for å holde seg på et bra nivå fra kost og fordøyelse av maten, resten må fylles på ved hjelp av drikke. Mange tar en kopp kaffe i kaffepausen eller drikker noe i forbindelse med måltider, noe som i mange tilfeller er nok for å holde kroppen i balanse. Av og til gjør likevel stresset på jobben at lunchpausen kortes ned og det ekstra glasset vann glemmes. På slutten av dagen eller på veien hjem orker kroppen derfor ikke mer, men sier ifra ved at du mister konsentrasjonsevnen, kjenner deg irritert, får krampe i musklene eller blir akutt tørst. Det påvirker ofte ikke bare humøret, men også arbeidsprestasjonen.

Drikk før du blir tørst

En vanlig årsak til problemer som hodepine, tørr hud eller andre tegn på mild uttørking er at mange drikker vann først når de kjenner tørst.

Tørst er et tegn på at kroppen selv sier fra i og med at den allerede lider av dårlig væskebalanse. Å ta et glass vann når du er tørst trenger altså ikke alltid å være et sikkert kort for å unngå hodepine – du kan likevel redde ettermiddagen ved allerede om morgenen å plassere en vannflaske eller et glass nær deg på jobben og dermed holde oversikt over hvor mye eller lite du drikker om dagen. Med Eden Springs kildevannskjølere, filterkjølere eller vannflasker blir det enda enklere å holde oversikt over vanninntaket – og dermed lykkes å holde deg på topp på jobben.

5 vanlige symptomer på at du ikke drikker nok vann

1. Du blir trøtt og ukonsentrert

Hvis energien begynner å minke og du holder på å miste fokus på jobben er det smart å ta et glass vann.

2. Du tisser sjelden

En vanlig feil som mange gjør er å drikke mindre vann for å slippe å tisse så ofte. Hvis du oppdager at du bare trenger å gå på toalettet et par ganger i løpet av en arbeidsdag har du med stor sannsynlighet behov for å drikke mer vann.

3. Du får dårlig ånde

Når du er uttørket reduseres spyttproduksjonen, noe som gir bakteriene mulighet til å trives. Det resulterer ofte i dårlig ånde – noe som kan motvirkes ved å drikke et ekstra glass.

4. Du blir frossen

Hvis du har sittet ute i solen for lenge eller akkurat har gjennomført en hard treningsøkt kan du oppleve frostrier. Så fort du begynner å kjenne på ubehaget bør du avbryte all aktivitet, sette deg i skyggen og drikke mye vann.

5. Du får forstoppelse

I og med at kroppen består av en såpass stor prosent vann er det viktig å opprettholde nivået. Når kroppen ikke får nok væske drar den vann fra blant annet avføringen din for å kompensere, og det er da du lett får forstoppelse.

Kjenner du på symptomene på jobben? Bli kvitt dem ved å se til at din arbeidsplass har tilgang til en vannautomat fra Eden Springs.

Vann og velvære
SHARE SHARE SHARE SHARE SHARE